Het begon met de aankoop van enkele tegels op rommelmarkten in de jaren 1970. Uiteindelijk werd het een indrukwekkende collectie van meer dan 9.000 tegels.
Italiaan in België
Het is allemaal heel toevallig gegaan. Een eerste toeval is dat Roberto Pozzo als Italiaan in België terechtkwam. Hij heeft hier 33 jaar gewoond en gewerkt. Na zijn opleiding sociologie in Leuven bleef hij in België actief in een sociaal project voor Italiaanse jongeren in Brussel. In zijn vrije tijd is hij altijd het prototype van ‘de verzamelaar’ geweest. ’s Zondags was hij een graag geziene gast op de Vossenmarkt in Brussel. Hij was daar meestal op zoek naar meetinstrumenten: meters, horloges, weegschalen, die dingen.
Opvallend mooie tegels op de Vossenmarkt
Roberto Pozzo: ‘Op de Vossenmarkt leerde ik iemand kennen uit Doornik die daar elke keer weer opvallend mooie tegels verkocht. Belgische tegels, maar ook Duitse, Franse, Nederlandse tegels afkomstig uit Belgische huizen. Vooral de artnouveautegels trokken mijn aandacht. Na een paar jaar had ik hele kisten vol tegels en ben ik actiever gaan zoeken en verzamelen. In het begin kende ik weinig van tegels en was ik vooral getroffen door hun esthetiek. Ik heb dan het boek van Mario Baeck ontdekt. Dat was wel in het Nederlands, maar daarin vond ik de namen van Belgische tegelfabrieken. Later heb ik Mario Baeck ontmoet en zijn we goede vrienden geworden.’
© Roberto Pozzo
© Roberto Pozzo
Expertise van Mario Baeck
Mario Baeck is dé specialist in Belgische keramiektegels. Hij doctoreerde hierover aan de Universiteit Gent en inventariseert de collectie Pozzo: ‘Roberto is een geboren verzamelaar. Je hebt verzamelaars die naar volledigheid streven of die bijvoorbeeld alles van één fabriek willen vinden. Roberto was veel meer aangetrokken door schoonheid en vakmanschap. Hij is ook heel geïnteresseerd in techniek. Hoe en door wie die tegels gemaakt zijn. En natuurlijk ook hoe ze werken in een interieur.’
Roberto Pozzo: ‘Toen ik Mario leerde kennen, had ik al een behoorlijke collectie tegels opgebouwd. Veel verschillende modellen, veel foto’s van voor- en achterkant. Ik had het materiaal en Mario de kennis. Het stond in de sterren geschreven dat we elkaar ooit moesten treffen. Behalve de esthetiek en de techniek was ik bij die tegels ook getroffen door de mensen die die tegels maakten en door de omstandigheden waarin ze dat deden. De combinatie ook van heel elegante kleuren en tekeningen in een productie die al vroeg industrieel was. Dat zit ook in mijn belangstelling voor kant: mijn waardering voor artisanaal vakmanschap, schoonheid, perfectie.’